-
Fra hvit til blå tulipan
Fra hvit til blå tulipan – et eksperiment utført sammen med 4-6 åringene. Vi startet med to hvite tulipaner, som jeg hadde plukket i hagen min. Den ene satte vi i vann med blå konditorfarge, og den andre i vann med rød konditorfarge. Begge ble snittet rett før. Tulipanen i det blå vannet satte vi…
-
Animasjon med iPad
I går monterte vi den nye animasjonsboksen, og i dag laget vi et kort prøveklipp med noen figurer som 5-6 åringene har laget. Vi var litt spent på om figurene som barna har laget passer inni boksen. Vi var også litt spente på hvor mye vi får plass til i hver scene — men det…
-
Mitt eller ditt?
Jeg deltok nylig på på IKT-senterets seminar Mitt eller ditt? — både som deltaker og som foredragsholder. I tillegg til meg, presenterte ansatte fra Linjen barnehage og Fjellund barnehage sine erfaringer. Spennende å høre erfaringer fra andre barnehager — mange konkrete tips og ideer! Selv snakket jeg om kreativ bruk av bilder og lyd, med barns…
-
Aktuelle Facebook-grupper
Er du på Facebook? I så fall vil jeg tipse om følgende grupper som kan være aktuelle å følge ang digitale aktiviteter: «iPad i barnehagen» «iPad i tilpasset opplæring» (skole og barnehage) «Animasjon i skolen» (handler og om barnehage) «Digital samlingsstund» «iPad i skolen» «iPad som hjelpemiddel for barn» «Bruk av nettbrett i skulen (ikke…
-
iMovie – digital fortelling med en 2-åring
Det hadde kommet en kjempe stor pakke (eske) til barnehagen. Jeg fikk hjelp av en 2-åring til å pakke den opp. En av de ansatte gikk tilfeldigvis forbi, og hun var ikke vanskelig å be. Hun krøp inni eska, og 2-åringen lukket igjen. Så banket det på, han åpnet eska, og den ansatte kom ut.…
-
Kunnskapsministeren på Forskerfrøkonferansen
Jeg var så heldig å få delta på Forskerfrøkonferansen i Oslo 3. – 4. februar. Den ble åpnet av kunnskapsministeren Torbjørn Røe Isaksen. . . . Undring og nysgjerrig Han brukte ordene undring og nysgjerrighet mange ganger i innlegget sitt. Han la vekt på at samfunnet trenger mennesker som lurer på noe og som forsker…