• Ytringer om teknologi ved lesing av digitale bildebøker i barnehagen

    Ytringer om teknologi ved lesing av digitale bildebøker i barnehagen

    (Text in English below) «Jeg har ikke trykt!» Ytringer om teknologi ved lesing av digitale bildebøker i barnehagen er en ny artikkel om digital teknologi i barnehagen — skrevet sammen med Margrethe Jernes. Artikkelen bygger på data fra VEBB-prosjektet og er publisert i tidsskriftet Barn (Klikk her for å lese artikkelen). . Samtalebasert gruppelesing av digitale bildebøker…

  • Videreutdanning for barnehagelærere

    Videreutdanning for barnehagelærere

    Universitetet i Stavanger tilbyr fra høsten 2023 en ny nettbasert videreutdanning for barnehagelærere som arbeider i barnehage: «Digital kompetanse i barnehagen». Jeg skal være emneansvarlig for studiet. Søknadsfrist: 1. mars Ønsker du å få en relevant, forskningsbasert og praksisnær kompetanse om bruk av digital teknologi i barnehagen? Da er dette nettbaserte videreutdanningsstudiet noe for deg.…

  • Lærende nettverk om teknologi

    Lærende nettverk om teknologi

    Natalia Kucirkova, professor ved UiS, har skrevet om lærende nettverk som en prøvearena for digital teknologi i barnehagen. Teksten er publisert på blogg.forskning.no. Hvordan kan vi utvikle kunnskap om fordeler og utfordringer vedrørende bruk av digital teknologi i barnehager? I PUST prosjektet har vi jobbet med lærende nettverk som metode sammen med ansatte fra flere barnehager…

  • FILIORUMs Ressursbank

    FILIORUMs Ressursbank

    Vi har nylig publisert flere nye ressurser i FILIORUMs Ressursbank. I «Kvalitet i barnehagen» presenterer Marit Alvestad, Liv Gjems og Marianne Undheim funn fra den kvalitative GoBaN-studien («Gode barnehager for barn i Norge»). Studien viser at gode barnehager kjennetegnes av høy kompetanse, godt samarbeid og profesjonell entusiasme blant de ansatte. Personalets tilrettelegging for barns helhetlige…

  • Å lage animasjonsfilm med barn

    Å lage animasjonsfilm med barn

    (Text in English below). En skapende prosess med digital teknologi, f.eks. å lage animasjonsfilm, er en kompleks prosess bestående av tradisjonelle ikke-digitale og nye digitale aktiviteter. For å involvere barna i prosessen må barnehagepersonalet ta i bruk ulike pedagogiske strategier. Men, for barna holder det ikke å fokusere bare på prosessen — for barna er…

  • Deltakelse, prosess og produkt

    Deltakelse, prosess og produkt

    (Text in English below) I denne artikkelen utforsker jeg begrepet kreativitet i en skapende prosess med digital teknologi i barnehagen der en gruppe på seks barnehagebarn (4–5-åringer) og en barnehagelærer lager en digital bildebok sammen. Artikkelen er den fjerde artikkelen tilknyttet PhD-en min, skrevet på norsk og er publisert i tidsskriftet Nordisk barnehageforskning (Klikk her for å lese artikkelen).…