-
Pedagogikk, fag og teknologi
I forrige uke var jeg på jobb i barnehagen, og denne uka underviser jeg første års barnehagelærerstudenter ved UiS. Kjekt å se at kunnskapen som jeg har tilegnet meg gjennom arbeidet med masteroppgaven kommer til nytte begge steder – sammenkoblingen av pedagogikk, fag og teknologi. . . . Masteroppgaven Tittelen på masteroppgaven jeg nettopp har skrevet er: Digitale fortellinger…
-
Kodetime
5-6 åringene i Kleppe friluftsbarnehage har nylig gjennomført en kodetime – en formiddag med koding. Barna hadde fått en liten introduksjon på forhånd, om at koding hadde noe med roboter å gjøre. Kodetimen er en time med programmering, ferdig tilrettelagt for barn i alle aldre fra barnehage til videregående. Det er gøy og motiverende, og…
-
Nettvett i barnehagen
Kleppe friluftsbarnehage har deltatt i FORUTS barneaksjon i svært mange år, også i år. Vi er svært godt fornøyd med opplegget! I år har særlig Minki og Monki blitt svært populære blant barna. 3-4 åringene har bl.a. sett og lyttet til «Monki-sangen!» av Bonanza Kidz flere ganger, og de synes både sangen og filmen er helt topp Barnehagen vår har imidlertid…
-
SPOT-konferansen
I forrige uke deltok jeg på SPOT-konferansen. Denne ble arrangert av Statped, og hadde fokus på teknologi og spesialundervisning. SPOT-konferansen – noen høydepunkt «Gjør teknologi noen forskjell? Å forstå effekten av teknologi i spesialpedagogisk arbeid» v/ Dave L. Edyburn, professor ved Universitetet i Wisconsin-Milwaukee. Han startet konferansen og påpekte viktigheten av å se på hva…
-
Besøk fra IKT-senteret
Mandag 26.10 hadde vi besøk av Lene Karin Wiberg og Monica H. Jenssen fra IKT-senteret, i tillegg til to ansatte fra Kirketunet barnehage i Mo i Rana og en ansatt fra Eivindsholen FUS barnehage på Bryne. . . . 1-2 åringene Vi startet hos de yngste, der noen 1-2 åringer tegnet på den interaktive tavla. Barna…
-
Animasjon m/ barnehagelærerstudenter
Jeg var nylig i Tromsø på «Rom for læring» sammen med Maria Dardanou fra UiT og underviste barnehagelærerstudenter i animasjon som metode i prosjekt-/temaarbeid. Der laget studentene blant annet sine egne animasjonsfilmer basert på kjente eventyr. Flere av gruppene tok utgangspunkt i eventyret «Bukkene Bruse», men filmene ble helt forskjellige. Studentene brukte forskjellige rekvisitter og…