Pedagogikk, fag og teknologi

I forrige uke var jeg på jobb i barnehagen, og denne uka underviser jeg første års barnehagelærerstudenter ved UiS. Kjekt å se at kunnskapen som jeg har tilegnet meg gjennom arbeidet med masteroppgaven kommer til nytte begge steder – sammenkoblingen av pedagogikk, fag og teknologi.

Tittelen på masteroppgaven jeg nettopp har skrevet er: Digitale fortellinger og barnehagelærernes kompetanse, og det er en studie om barnehagelærernes teknologiske, pedagogiske og faglige kompetanse når de involverer barna i produksjon av digitale fortellinger (lenke kommer). Jeg er opptatt av den skapende og kreative bruken av digitale verktøy, der barna involveres i prosessen og de digitale verktøyene tas i bruk fordi vi opplever at det har en hensikt og gir aktiviteten en pedagogisk merverdi.

100_5689
Pedagogikk, fag og teknologi er nært knyttet sammen i barnehagen

Jeg valgte bl.a. å bruke Koehler og Mishras TPACK-modell som en teoretisk ramme i oppgaven. Koehler og Mishra (2006) påpeker at en gjennomtenkt bruk av teknologi krever at personalet har utviklet en kompleks og kontekstbasert kompetanse kalt Technological Pedagogical Content Knowledge, som jeg på norsk har oversatt til teknologisk pedagogisk fagkompetanse. TPACK-modellen er en videreutvikling av Shulmans Pedagogical Content Knowledge. Den handler ifølge Shulman om den pedagogiske tilretteleggingen av den faglige kompetansen. Det sentrale i TPACK er ifølge Koehler og Mishra sammenkoblingen av personalets teknologiske, pedagogiske og faglige kompetanse – og det som oppstår i skjæringspunktene mellom disse. Koehler og Mishra påpeker også at læring og kunnskap skjer i et sosialt fellesskap og innenfor en kontekst, markert med den stiplede linja rundt modellen.

TPACK-new
TPACK-modellen (reproduced by permission of the publisher, © 2012 by tpack.org)

I masteroppgaven har jeg konkretisert TPACK-modellen, med den digitale fortellingen som medium. Modellen har vokst fram som en kombinasjon av funn og analyser av mitt datamateriale, og funn fra teorien og forskningen som jeg har inkludert i oppgaven. Modellen tydeliggjør den sammensatte kompetansen jeg mener barnehageansatte trenger for å involvere barna i produksjon av digitale fortellinger: pedagogisk, faglig og teknologisk kompetanse. Jeg kommer tilbake til dette i et senere blogginnlegg.

I barnehagen har vi nettopp startet en ny temaperiode. Den har vi kalt «Vi gikk en tur på stien», og vi skal ha ekstra fokus på skogen. Som jeg har skrevet i både Del gleder og Hvorfor har vi blå striper på armen, ser vi på digitale verktøy som naturlige verktøy i alle temaperioder/prosjektarbeid med barna, i større eller mindre grad. I løpet av temaperioden skal 5-6 åringene bl.a. lage en animasjonsfilm, og i arbeidet med den kobles både det pedagogiske, det faglige og det teknologiske sammen.

Kilder:

  • Koehler, M., Mishra, P. & Cain, W. (2013). What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? Journal of Education, 193(3). Hentet fra http://www.bu.edu/journalofeducation/files/2014/02/BUJoE.193.3.Koehleretal.pdf
  • Mishra, P. & Koehler, M. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6).
  • Mishra, P. & Koehler, M. (2008). Introducing Technological Pedagogical Content Knowledge: Presentert på Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA). New york, USA. Hentet fra http://www.punyamishra.com/

2 Replies to “Pedagogikk, fag og teknologi”

  1. Hei!

    Kjempekoselige forelesninger, koser meg og lærer masse! Tusen takk for at du har undervist oss denne uka, gleder meg masse til å vise frem filmen vi (nesten) er ferdige med på fredag, og ikke minst til å bruke det jeg har lært med mine egne tre barn og i praksisbarnehagen. Bra jobbe, og super blogg!!

    Hilsen en av barnehagelærerstudentene