• Fra muntlig til digital fortelling

    Fra muntlig til digital fortelling

    Sesjon 3C på NKUL 2016 «Når barn involveres i produksjon av digitale fortellinger, er både den pedagogiske, faglige og teknologiske kompetansen til personalet helt sentral.» (fra presentasjonen av min sesjon på NKUL.no) I denne sesjonen tok jeg utgangspunkt i masteroppgaven min, om digitale fortellinger og barnehagelærernes kompetanse. Jeg fokuserte på den sammensatte kompetansen som personalet…

  • Digital kunst med barnas bilder

    Digital kunst med barnas bilder

    TeachMeet – NKUL 2016 Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger på NKUL: Digital kunst med barnas bilder og Fra muntlig fortelling til digital fortelling. Digital kunst med barnas bilder Personalet i Kleppe friluftsbarnehage har i flere år gitt 5-åringene erfaring med å lage digital kunst av egne bilder. I dette eksempelet har barna selv, gjennom demokratisk avstemning, valgt 3 tema. Dette eksempelet…

  • Bukkene Bruse

    Bukkene Bruse

    En artikkel med tittelen «Bukkene Bruse» er nylig publisert på Masterbloggen.no Artikkelen er basert på masteroppgaven min. Bukkene Bruse – en digital eventyrfortelling For å ta i bruk digitale verktøy i kreativt og skapende arbeid med barnehagebarn, er eventyrinspirerte digitale fortellinger et godt utgangspunkt. Det handler om å se mulighetene og ha evne til å gjennomføre…

  • Digital barnehagepris 2016

    Gratulerer til Eidesåsen barnehage …vinnere av Digital barnehagepris 2016! Utdrag fra juryens begrunnelse: «Eddi Peddi-prosjektet startet ved at de ansatte lot et initiativ fra et barn vokse frem; -fra funnet av en liten edderkopp til et stort tverrfaglig og kreativt prosjekt. Dokumentasjonen viser på en god måte hvordan de klarer å flette samme både de pedagogiske,…

  • Teknologi og pedagogikk

    Bruk av digitale verktøy sammen med barn i barnehagen = pedagogikk. Jeg er opptatt av at teknologi og pedagogikk må gå hånd i hånd. Bruken handler om hvordan en kan skape gode utviklingsmuligheter for barnegruppa og for enkeltbarn. Og i dagens samfunn er teknologien aktuell både som verktøy og som metode. Personalet trenger derfor både en…

  • Barnehagemonitor 2015

    IKT-senterets Barnehagemonitor 2015 ble lansert rett før påske – med sentrale funn knyttet til den digitale tilstanden i norske barnehager. Fortsatt stort kompetansebehov Det er fortsatt et stort kompetansebehov knyttet til bruk av digitale verktøy i barnehagen. I følge Barnehagemonitor 2015 har det vært en satsning på utstyr og tilgang til Internett i barnehagene siden 2013, men ikke en tilsvarende…