• Disputas

    Disputas

    Det blir disputas fredag 6. november. Da jeg skal forsvare min doktorgradsavhandling: «The Process Is Not Enough – Children and Teachers Creating Multimodal Digital Stories in Kindergarten». Det blir en halv-digital disputas som kan følges via Zoom. Selve avhandlingen er publisert her: https://ebooks.uis.no/index.php/USPS/catalog/book/65 . . . Artikkelbasert avhandling Disse tre artiklene er en del av…

  • «Vi trenger lyd også!»

    «Vi trenger lyd også!»

    «Vi trenger lyd også!» Barn og barnehagelærere skaper multimodale digitale fortellinger sammen Dette er den norske tittelen på en vitenskapelig artikkel jeg nylig har skrevet. I artikkelen ser jeg nærmere på hva som skjer når to grupper med 6 barnehagebarn (4-5 åringer) og 1 barnehagelærer skaper multimodale digitale fortellinger sammen. De snakker ikke! Vi trenger…

  • Det digitale er den nye normalen

    Det digitale er den nye normalen

    Det digitale er den nye normalen – dette spørsmålet ble grundig debattert på dag 1 av årets KnowHow EdTech konferanse, der temaet for den første dagen var: det digitale er den nye normalen («Digital is the new normal»). På hvilken måte kan en si at det er slik? Og like viktig — er det digitale…

  • Digitale konferanser

    Digitale konferanser

    To aktuelle – gratis – digitale konferanser nå i september: . . . Norsk barnehageforskningskonferanse 28. – 30. september kl. 9.00-12.00. Se mer her. Påmeldingsfrist: 21. september – lenke til konferansen sendes til registrerte deltakere. Tema: Å skape bærekraftige barnehager – perspektiver, muligheter og utfordringer. Konferansen arrangeres av barnehageforskningssentrene BARNkunne ved HVL i samarbeid med…

  • Barnehagebarns digitale fortellinger

    Barnehagebarns digitale fortellinger

    PhD-studie om barnehagebarns digitale fortellinger Jeg har nettopp levert doktorgradsavhandlingen min – en PhD studie om barnehagebarns digitale fortellinger. Det føles helt uvirkelig! Tre års arbeid samlet i ei «bok». Det har vært en utrolig spennende og lærerik tid som PhD stipendiat, og jeg føler meg utrolig priviligert som har fått denne muligheten. Avhandlingen består…

  • Pedagogiske strategier

    Pedagogiske strategier

    Barnehagelæreres pedagogiske strategier når de skaper digitale fortellinger med barnehagebarn Dette er den norske tittelen på en vitenskapelig artikkel som jeg har skrevet sammen med Margrethe Jernes. Artikkelen er en del av PhD-en min og er publisert i et spesialnummer om «Digital Childhoods, Multimodality and STEM» i tidsskriftet European Early Childhood Education Research Journal (Klikk…