• Dialog med Munch

    Et animasjonsprosjekt på iPad, på «Kunst og Håndverk» (lærerutdanningen v/ UiS). Jeg underviste i animasjonsfilm som metode, og var også innom opphavsrett. Studentene valgte et av Munchs bilder, og laget en fortelling. Deretter laget de kulisser og rekvisitter, og tok bilder ved hjelp av appen iStopMotion. Filmene ble redigert på iPaden i iMovie, og mange…

  • Nettvett og kildekritikk med barna

    De fleste barnehagebarn er interessert i småkryp (skrukketroll, edderkopper, mark osv). For å studere småkrypene litt nærmere, kan vi ta i bruk flere digitale verktøy i dette arbeidet. Vi kan for eksempel bruke kamera, filmkamera eller mikroskop. Vi kan også finne informasjon om småkrypene i bøker og på internett. Det gjelder å velge den metoden…

  • Estetiske fag og digitale verktøy

    Er du interessert i estetiske fag i barnehagen, koblet sammen med digitale verktøy? Da vil jeg anbefale boka I materialenes verden av Ann-Hege L. Waterhouse . . . Kap. 6 om det digitale feltet og estetiske fag I det sjette kapittelet i denne boka vendes blikket mot det digitale feltet. Waterhouse beskriver ulike måter å forstå…

  • Store utfordringer for personvernet

    …i skole og barnehage Datatilsynet har i 2013 og 2014 sett nærmere på bruk og lagring av personopplysninger i skoler og barnehager. De skriver at det er til dels store utfordringer for personvernet. Følg lenka til Datatilsynet for å lese mer.

  • Fototips

    I dette blogginnlegget, om fototips blomster og småkryp, presenterer jeg noen sentrale punkt når en fotograferer blomster og småkryp. Selv pleier jeg å ta flere bilder av samme motiv, spesielt når jeg fotograferer blomster i hagen og småkryp. Så sletter jeg bilder etterpå, slik at jeg bare sitter igjen med de beste. . . .…

  • Barna går gjennom veggen

    – en stop motion tegnefilm Da vi laget animasjonsfilmen «Rockestjernekonsert med Rockevennegjengen», skulle alle rockestjernene gå inn i romskipet. Dette løste vi ved å bruke filmtriks, slik at figurene «forsvinner» inn i romskipet.   Mens vi holdt på med animasjonsfilmen, undret vi på over om det er mulig for oss å «forsvinne» slik inn i…