• 5 små apekatter – en digital fortelling

    Etter 3 dager på Høgskolen på Stord som Masterstudent, var det gøy å være tilbake i hverdagen i barnehagen igjen. «I dag skal vi lage film,» var det første jeg hørte fra flere av barna da jeg kom i dag! Og det skulle vi! . . . 5 små apekatter hoppet i en seng Barna…

  • Kompetanse for framtidens barnehage

    Kunnskapsdepartementet har nettopp lansert Kompetanse for framtidens barnehage – Strategi for kompetanse og rekruttering 2014-2020: «En god barnehage krever kompetente ledere og faglig reflekterte voksne. De ansattes kompetanse er den viktigste enkeltfaktoren for at barn skal trives og utvikle seg i barnehagen. Et kompetent personale vil kunne se, anerkjenne og følge opp barna i deres utvikling.…

  • Digitalt mikroskop

    Bilder tatt med det digitale mikroskopet EasiScope.

  • Teknologibruk sammen med barn

    …for effektiv læring På litteraturlista til masterstudiet «IKT i læring» ved Stord (jeg er så heldig og har kommet inn på studiet til høsten!), kom jeg over en artikkel av Ertmer og Ottenbreit-Leftwich («Teacher Technology Change – How Knowledge, Confidence, Beliefs, and Culture Intersect»). De skriver om sentrale forutsetninger for god teknologibruk sammen med barn. Ertmer…

  • Monsterpatruljen – en Dunderlyanimasjon

    Animasjonsfilmen er ferdig, og filmen har fått navnet Monsterpatruljen. Filmen er i 3 episoder: Gr 1 har laget episode 1: Monstrene leker Gr 2 har laget episode 2: Redningsepisoden Gr 3 har laget episode 3: Monsterfest med monstermos . . . Filmtricks og redigering Animasjonsfilmen Monsterpatruljen inneholder mange filmtricks: ballen triller, døra åpner seg, Lex…

  • Vi vil bli Superetterforskere

    5-6 åringene har nettopp fått diplom av Lurifaks – for godt arbeid som Superetterforskere! Hva vil du etterforske, og hvordan kan du gjøre det? Vi undersøker, sammenlikner, tester og prøver. Bruk alle sanser. Tenk gjennom: Hvem er det egentlig som snakker? Vi kan undersøke og etterforske akkurat hva vi vil. VÆR LUR! Da er vi Superetterforskere. . . . En…