(Text in English below) I en fersk bok løfter Elisabeth Barstad og jeg fram viktigheten av å se estetisk praksis som en sentral del av barnehagen, i kapittelet med tittelen «Utforsking og medvirkning i estetiske praksiser». I kapittelet legger vi vekt på hvordan barn og barnehageansatte kan sanse, oppleve og skape sammen.
Kapittelet bygger på en praksisfortelling fra en barnehage der seks 2-3 åringer og en barnehagelærer har en musikksamling ute i barnehagen. I kapittelet presenteres to perspektiver på denne praksisfortellingen.
Barns utforsking og meningsskaping i estetiske praksiser
Perspektiv 1 er skrevet av Barstad og fokuserer på barnegruppen som utforsker og skaper mening gjennom jakt etter lyder med et narrativ som utgangspunkt. Praksisfortellingen analyseres med utgangspunkt i barnas sansing og aktiviteter, samtidig som drøftes mot ulike vinklinger av estetisk teori og begreper.
Barnehagelærerens rolle i utforsking og meningsskaping i estetiske praksiser
Perspektiv 2 er skrevet av meg selv og setter søkelys på barnehageansattes rolle i en utforskende musikalsk aktivitet. Første del er en analyse av praksisfortellingen og det som skjer «her og nå». Andre del fokuserer på hvordan barnehageansatte ved hjelp av digital teknologi kan videreutvikle og støtte barna i deres undring og utforsking av den estetiske praksisen, også lenge etter at selve aktiviteten er avsluttet.
Flere forskningsperspektiver
Bokkapittelet er en del av boka «Forskningsperspektiver på hverdagen i barnehagen» (Reikerås et al., 2025).
I denne boka, som er skrevet av barnehageforskere ved UiS, utforskes mange aktuelle tema gjennom ulike faglige perspektiver. Hvert kapittel bygger på en praksisfortelling og viser hvordan hverdagslige situasjoner kan tolkes på forskjellige måter. De ulike perspektivene er et godt grunnlag for refleksjon og diskusjon.

Referanser
Reikerås, E., Granone, F., Grøsvik, K. & Sæbbe, P. E. (2025). Forskningsperspektiver på hverdagen i barnehagen. Fagbokforlaget.
Undheim, M. & Barstad, E. (2025). Utforsking og medvirkning i estetiske praksiser. I E. Reikerås, F. Granone, K. Grøsvik & P. E. Sæbbe (Red.), Forskningsperspektiver på hverdagen i barnehagen (s. 20-32). Fagbokforlaget
In English
Exploration and participation in aesthetic practices
In a chapter in a recent book, Elisabeth Barstad and I highlight the importance of seeing aesthetic practice as a central part of the pedagogical practices in ECEC. We emphasize how children and educators can sense, experience and create together.
The chapter is based on a short story from a ECEC group in which six 2-3 year old children and an educator are having a musical activity outside. In the chapter, the short story is analysed from two perspectives.
Children’s exploration and meaning-making in aesthetic practices
Perspective 1 is written by Barstad, and focuses on the children’s exploration and meaning-making through their search for sounds. Barstad analyses the short story based on the children’s perception and activities and discusses it from different angles of aesthetic theory and concepts.
The educator’s role in exploration and meaning-making in aesthetic practices
Perspective 2 is written by myself and focuses on the educators’ role in an exploratory musical activity. The first part is an analysis of what is happening «here and now», while the second part focuses on what happens after the activity. In the second part I focus on how educators can use digital technology to further develop and support children in their wonder and exploration of an aesthetic practice, even long after the activity itself has ended.
More research perspectives
The book chapter is part of the book «Research Perspectives on Everyday Life in Kindergarten» by Reikerås et al. (2025). The book is written by ECEC researchers at the University of Stavanger.
In the book, many current topics are explored through different professional perspectives. Each chapter is based on a short story, and shows how everyday situations in ECEC can be interpreted in different ways. The different perspectives provide a good basis for reflection and discussion among ECEC researchers and educators.
Legg igjen en kommentar