TPACK og digital fortelling

Publisert av Marianne - Oppdatert

I arbeidet med masteroppgaven laget jeg en modell som tydeliggjør den pedagogiske, faglige og teknologiske kompetansen som jeg mener barnehageansatte trenger for å involvere barna i produksjon av digitale fortellinger.

TPACK og digital fortelling

Modellen er en konkretisering av Mishra og Koehlers TPACK-modell (www.tpack.org), med den digitale fortellingen som mediet. Modellen er utarbeidet med utgangspunkt i tidligere forskning, teori og egne funn, da jeg jobbet med masteroppgaven Digitale fortellinger og barnehagelærernes kompetanseJeg har lagt særlig vekt på å konkretisere den faglige kompetansen. 

Modellen er revidert juni 2017, i forbindelse med arbeidet med artikkelen som jeg har skrevet sammen med Vigdis Vangsnes i Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning.

Ifølge Mishra og Koehler (2006) trenger personalet en kompleks og kontekstbasert kompetanse bestående av kunnskap innen fag, pedagogikk og teknologi, for å kunne bruke teknologi på en gjennomtenkt måte i møtet med barna. Denne kompetansen har de kalt Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK), oversatt til teknologisk pedagogisk fagkompetanse. TPACK-modellen er en videreutvikling av Shulmans (1986) Pedagogical Content Knowledge som handler om hvordan personalet didaktisk tilrettelegger for barnas møte med det faglige. (Undheim & Vangsnes, 2017, s. 4)

Modellen tydeliggjør den sammensatte kompetansen som jeg mener barnehageansatte trenger for å involvere barna i produksjon av digitale fortellinger: pedagogisk, faglig og teknologisk kompetanse. Denne sammensatte kompetansen kan ivaretas av enkelt personer, eller som distribuert kunnskap i ei personalgruppe. Det handler om å se mulighetene og ha evne til å gjennomføre prosessen på en litt annen og mindre omfattende måte – det handler om så mye mer enn «bare» det teknologiske.

Lenker