Digital kreativitet i barnehagen

Animasjon og klosseprosjekt

Hva skal vi lage animasjonfilm om i et klosseprosjekt?? Vi måtte «jobbe» litt for å finne svaret på det spørsmålet, det kom ikke helt av seg selv…

Hver vinter har vi et prosjekt i barnehagen, som går over flere måneder, og som hele barnehagen deltar i. Alle fagområdene og alle MI-intelligensene (H. Gardner) flettes inn i dette prosjektet. I år har vi satset på klosselek i et klosseprosjekt, med stort fokus på sosial kompetanse: «allsidig læring gjennom klosselek». Målsetning: Alle barna skal oppleve mestring, inkludering og respekt.

. . .

Barnas kreative og frie byggelek

5-6 åringene har tidligere laget både tankekart, fortelling og animasjonsfilm. Vi valgte derfor å ikke ta utgangspunkt i en historie denne gangen, men i barnas kreative og frie byggelek — som en del av klosseprosjektet. Dessuten ønsket vi at barna skulle være med på enda mer av det tekniske denne gangen: de skulle både bygge og ta bildene, og siden redigere filmen sin.

Vi startet med å gjøre oss kjent med stativet som fotoapparatet skulle stå på, og alle fikk prøve å ta bilde mens fotoappartet stod på stativet. Dette var  spennende.

. . .

Redigering

Så var vi klare for å redigere klosseprosjekt-filmen. Vi hadde rigget oss til på et eget rom med en bærbar pc, projektor (for å sikre at alle så skikkelig) og et stort bord med plass til alle.

Først så vi gjennom alle bildene – kan disse bli til en klossefilm tro?? Barna var ikke helt sikre, men siden de har laget film før, mente de at det blir nok en film denne gangen og.

Filmredigering i MovieMaker

  • Et og et barn om gangen jobbet ved pc-en, de andre satt rundt bordet og kunne følge med på bildet på veggen.
  • Så ble bildene importert inn i MovieMaker.
  • Deretter så vi et førsteutkast av filmen. Pga litt for stor filstørrelse på bildene, hakket filmen i forhåndsvisning, men barna så så noen lunde hvordan det ville se ut.
    blå effekt
    Blå «Andy Warhol»-effekt på bildet i MovieMaker
  • Vi la på effekter på noen av bildene: zoom og endret farge.
  • Barna hadde fotografert hendene sine innimellom kassene, og disse inkluderte vi i filmen.
  • Barna har tidligere jobbet mye med et «Andy Warhol»-prosjekt, der de har manipulert bilder av seg selv, og syntes derfor det var kjempe spennende å legge på fargeeffekter på filmen.
  • Vi la på tekst. Barna ble enige om hva vi skulle skrive, og de skrev teksten selv (med litt hjelp). Vi ble enige om skrifttype, animasjon på bokstavene og farge.
  • Så publiserte vi filmen.
  • Mens pc-en fullførte filmen, tok vi opp lyd ved hjelp av diktafonen. Vi ble enige om at hendene i filmen skulle snakke, og barna fortalte litt hver, som ble tatt opp.
  • Så var det tid for mat, og både barn og voksne trengte en liten pause.
  • Etter pausen var noen av barna med og lastet inn lydfilene, og vi ble enige om hvilken lyd som passet hvor.
  • Dermed var filmen så og si ferdig! En animasjonfilm laget med barna som svært aktive aktører i alle delene av prosessen.
. . .

Publisering på barnehagens nettside

Barna var med og publiserte filmene i dag, og etterpå skrev vi en e-post til foreldrene der vi informerte om at filmene nå var publisert.

Skjermbilde fra filmen Banankassebygging

Vi har laget to versjoner av filmene. På den lange versjonen, som er til intern bruk i barnehagen, er det bilder av barna og lydopptak der de sier navnet sitt på slutten av filmene. Vi er nøye mht hva som publiseres på internett, og derfor er dette tatt vekk på web-versjonen (vi publiserer aldri bilder av barn som ser mot kamera, og vi bruker aldri barnas navn på bilder som publiseres på nettsida). Dette snakket vi om med barna.

Barna har erfart at når noe publiseres på nettsida, kan de se det både i barnehagen og hjemme. Noen av barna sa at det var lenge siden de hadde sett Indrani-filmen, så da fant vi den på nettsida, og så på den også.

. . .

Oppsummering

Og ja, det går an å lage animasjonsfilm tilknyttet et klosseprosjekt også!

Klikk her for flere blogginnlegg om animasjon.