Programmere ei stjerne i MoveTheTurtle

l-img_0437

Å programmere ei stjerne på nettbrett er forholdsvis enkelt. Denne flotte stjerna er programmert av en 6-åring, ved hjelp av appen Move the Turtle.

For å gi barna konkret erfaring med programmering, øvde vi først på å bevege oss i ulike retninger etter ulike kommandoer: «gå 1 skritt rett fram», «gå 3 skritt rett fram», «snu mot vinduet», «gå 2 skritt rett fram» osv. Etter hvert fant barna ut at de ble programmert til å gå i en firkant! Dette gjorde vi både med og uten bind for øynene.

Så var vi (2 barn og 1 voksen) klare til å programmere skilpadda i «Move the Turtle» til også å gå i en firkant. Barna prøvde seg fram med hvor mange skritt hun skulle ta om gangen, og til slutt ble det en firkant. Så spurte jenta om vi kunne programmere skilpadda til å gå i en trekant, og det gjorde vi! Barnet prøvde seg fram, og etter hvert gikk skilpadda mange nok skritt i rett retning slik at det ble en trekant. Jeg som voksen spurte om vi skulle bytte farge, og jenta ville ha en kant i hver farge. Dette la hun inn helt selv.

. . .

Programmere ei stjerne

Deretter spurte jeg jenta om vi skulle hjelpe skilpadda til å gå mange trekanter, og det ville hun. Vi la inn en liten «snu»-kommando, slik at skilpadda byttet retning før trekant nr 2, og deretter en «repeter»-kommando. Jenta ønsket at skilpadda skulle lage 4 trekanter – og det ble et fint mønster (som ei vindmølle). Så endret vi litt på «snu»- og «repeter»-kommandoen, og da fikk vi dette flotte mønsteret!

Det var ei svært stolt jente som viste hva hun hadde programmert da hun ble hentet den ettermiddagen

Se også det første innlegget om appen: Programmering med appen MoveTheTurtle

Klikk her for flere blogginnlegg om koding.


Publisert:

Kategori:

,