Om meg

Publisert av Marianne - Oppdatert

Marianne Undheim kontaktJeg heter Marianne Undheim og er utdannet førskolelærer med en master innen «IKT i læring». Tittelen på masteroppgaven er Digitale fortellinger og barnehagelærernes kompetanse.

Etter 23 år som førskolelærer – 15 av de i Kleppe friluftsbarnehage – var jeg klar for nye utfordringer. 13.02 begynte jeg i en stilling som PhD-stipendiat innen temaet «IKT i læring i barnehagen» ved Universitetet i Stavanger. 

Jeg er opptatt av barns kreative og skapende bruk av digitale verktøy, og hvordan de digitale verktøyene kan inngå som naturlige verktøy blant annet i tema-/prosjektarbeid med barn. 

NRK Ytring

Deltok i debattprogrammet NRK Ytring 6. mars 2016 der jeg bl.a. beskrev hvordan personalet i Kleppe friluftsbarnehage bruker nettbrett og andre digitale verktøy sammen med barna i skapende og kreative prosesser (se mer her).

Ta gjerne kontakt

  • E-post: marianne(a)digitalkreativitet.no – erstatt (a) med @.
  • Facebook: https://www.facebook.com/Digital.kreativitet
  • Twitter: @Marianne Undheim

Kurs

Har for tiden lite tid til å holde kurs, pga PhD.

Jeg har imidlertid gjennom mange år holdt kurs i pedagogisk bruk av digitale verktøy og medier sammen med barn, med hovedvekt på det skapende og kreative. Prosjektarbeid med barn har også vært sentralt i kursene, enten som eget tema, eller flettet inn sammen med det digitale. Se Kurs.

Publikasjoner

Jeg har blant annet skrevet to fagbøker og flere artikler for barnehageansatte og barnehagelærerstudenter:

  • Har utviklet to kompetansepakker for barnehagen: Digital dømmekraft og Digital kreativitet på IKTplan.no i samarbeid med IKT-senteret (2017).
  • Del gleder – digital kompetanse i barnehagen (GAN Aschehoug) – 2. utgaven kom nå i 2015.
  • Hvorfor har vi blå striper på armen? Temaperioder og prosjektarbeid med barnehagebarn (Info Vest Forlag, 2015).
  • Har også oversatt og omarbeidet Superetterforskerne til norsk i samarbeid med Senter for IKT i utdanningen (2012), samt skrevet et kapittel i en antologi og flere artikler.
  • Se Publikasjoner.