Lydlotto og interaktiv tavle

I dag tok jeg i bruk den interaktive tavla til lydlotto. Ei gruppe på 3 barn og 1 voksen hadde spilt lydlotto tidligere på dagen, og dette spillet er populært blant barna. Lydene på CD-en skal matche bildene (dyrelyder, babygråt, hammerslag, traktor osv.)

. . .

Skanne bilder

For å kunne bruke den interaktive tavla til lydlotto, måtte vi først skanne alle bildene til spillet. Noen av barna var med og skannet bildene. På skanneren kan vi skanne direkte til USB-penn, og det er ikke helt lett å skjønne verken for barn eller voksne hvordan ca 20 bilder på ei skannerplate kan «komme» seg inn på en USB-penn. For hvor blir de egentlig av?

Så satte vi på pc-en som er tilknyttet den interaktive tavla, og jeg viste barna USB-pennen og sa at vi skulle spille et spill. Pennen ble satt inn i pc-en, og så kunne vi hente fram dyrebildene (skannet inn som et stort bilde).

it1

. . .

Lydlotto og interaktiv tavle

Jeg importerte bildet som bakgrunn (kan og importeres som et vanlig bilde) i et tegneprogram, og satte på CD-en med lydene. Så fikk barna i oppgave å lytte til lyden, og rekke opp hånda når de kjente igjen lyden. Et barn fikk så komme fram og skrive et kryss på bildet. Så tok vi neste lyd. Både 3-åringer og 5-åringer syntes dette var like spennende! Noen syntes det var litt skummelt å kommer fram slik på tavla, men når de hadde sett hvordan de andre gjorde det, gikk det helt fint. Dette holdt vi på med ganske lenge, og når barna etter hvert ble hentet, var det mange som ikke hadde «tid» til å gå hjem.

. . .

Spotlight

Etterpå importerte vi bildet inn i programvaren tilknyttet den interaktive tavla, og så la vi på spotlight-funksjonen. Dermed ble hele bildet svart, med unntak av der spotlighten lyste. Vi satte på nye lydspor, og barna skulle da leite seg fram til det aktuelle bildet. Dette ble en litt vanskeligere variant av lydlotto, men det er utrolig hvor fort barna lærer å memorere hvor de ulike bildene er (nesten som en mellomting mellom lydlotto og memory). Dette skal vi gjøre mer!

it2

. . .

Klikk her for flere blogginnlegg om lyd.

Klikk her for flere blogginnlegg om interaktiv tavle.


Publisert:

Skrevet av:

.