Kodetime med barnehagebarn

Kodetimen 2016 er fullført, men det blir mer koding over nyttår! Kodetime med barnehagebarn er gøy!

Til nå har 110577 barn og unge fra 1177 skoler og barnehager deltatt/meldt seg på (se www.kidsakoder.no)!

40 av disse var fra Kleppe friluftsbarnehage. Vi deltok med 4-6 åringene og selve kodetimen ble gjennomført som flere aktiviteter noen formiddager i begynnelsen av desember.

. . .

Enkel koding med 4-5 åringer

4-5 åringene syntes det var spennende med Ostespillet på den interaktive tavla, et IKT spill der to og to spiller sammen (fra TES iBoard). Her er det om å gjøre å gå kortest mulig skritt for å komme fram til osten. Dette spillet kan også spilles en og en, og samme person styrer da begge musene. Dette er litt lettere for de yngste.

Skjermklipp av Ostespiserne.

. . .

Variert koding med 5-6 åringer

5-6 åringene «tyvstartet» litt med koding tidligere i høst, og visste allerede litt hva det dreide seg om. Da gruppa laget dofilmen, ble f.eks. barna kodet gjennom detaljerte instrukser fra personalet, for å oppnå den effekten de ønsket. Og barna var svært fornøyde med resultatet!

. . .

CodeStudio

5-6 åringene jobbet sammen to og to på iPad, og brukte nettressursen CodeStudio Vår erfaring er at når barna jobber sammen på iPaden, bytter de på tur og hjelper hverandre. De fleste beveget seg raskt gjennom scene 3, som er øving i å koble sammen kodebrikker utformet som puslespillbrikker, men noen trengte litt hjelp. Disse puslespillbrikkene «oppfører» seg litt forskjellige fra puslespillbrikker i andre digitale/analoge puslespill, da de må settes sammen i «rett» rekkefølge. Etter scene 3 var det klart for scene 4, der barna skal hjelpe Angry Birds med å finne veien gjennom en labyrint til grisen. Dette var populært! Instruksjonen av hva barna skal gjøre står skrevet, men når to og to barn jobber sammen, og en voksen er tilgjengelig, fant de raskt ut sammen hvor de måtte gå for å komme til grisen.

Skjermklipp fra Scene 3, med puslespillbrikkene. Hentet fra http://studio.code.org/s/course1.

. . .

Analog koding

Gruppa har også snakket om hva som skjer når en voksen gir barn kommandoer av typen «hopp»

  • Den voksne: «Hva skjer hvis jeg sier HOPP?»
  • Barna: «Da hopper vi» – og så setter de i gang å hoppe.
  • Den voksne: «Hva skjer hvis jeg sier KLAPP?»
  • Barna begynner å klappe.
  • Barna kommer også med ideer til hva de kan gjøre.
  • Etter hvert kobler de sammen flere ting:
  • Den voksne: «HOPP og KLAPP»
  • Barna hopper og klapper til den voksne sier «STOPP».
  • Den voksne: «Vet dere hva vi har gjort nå? Vi har eksperimentert med programmering. Jeg har gitt dere ulike koder, og dere har gjort det som koden betydde!»

Det er lurt å bruke lang tid på dette, som lett kan gjøres til en spennende lek og gjennomføres både inne og ute.

. . .

Lightbot Hour

En annen dag jobbet noen av barna litt i appen Lightbot Hour. Her skal barna hjelpe en liten robot med å komme seg fra start til mål og slå på lyspæra. Denne er bygd opp litt annerledes enn de andre appene barna har prøvd, så de trengte litt hjelp fra en voksen i starten. Men de fant raskt ut av hvilke symboler de måtte bruke for å få roboten til å gå framover, hoppe, snu seg til siden osv. I denne appen er det ingen tekst, bare symboler. Det finnes flere ulike Lightbot apper, for både iPad og Android nettbret, Lightbot Hour er en gratisversjon.

Skjermklipp fra appen Lightbot Hour. Hentet fra http://itunes.apple.com

. . .

Kodetime med barnehagebarn – ulike trinn

I artikkelen Scratch i barnehagen (se bloggen til Lær kidsa koding) har jeg beskrevet sentrale trinn som det er lurt å ta utgangspunkt når en koder i barnehagen (både i forbindelse med kodetimen og ellers). Første og andre trinn gjelder samme hvordan en velger å kode. Anbefaler å bruke god tid på disse, for å gi barna grunnleggende erfaring før en går videre til det litt mer avanserte.

De siste trinnene i artikkelen er knyttet mer spesifikt til koding i Scratch. I år valgte vi, å heller bruke andre digitale ressurser enn Scratch, som beskrevet ovenfor.

Klikk her for flere blogginnlegg om koding.


Publisert:

Skrevet av:

.