Indrani – en animasjonsfilm

Indrani – en animasjonsfilm

Har du prøvd å lage animasjonsfilm sammen med førskolebarn? Det er spennende!! Barn er utrolig kreative når de får anledning til å bruke fantasien sin ganske fritt, på litt nye måter.

5-åringene i barnehagen har de siste årene laget flere animasjonsfilmer, i forbindelse med temajobbing. Høsten 2010 laget 10 ivrige barn en animasjonsfilm i to episoder om Indrani, da barnehagen deltok i FORUTs barneaksjon «Indrani og drømmeskolen».

. . . 

Tankekart – idefasen

Når vi lager en film, starter vi alltid med et tankekart. Dette er et godt verktøy for å få alle barna i gruppa med i planlegginga, og for å systematisere og visualisere ideene som kommer fram. Da opplever barna at «min mening teller», samtidig som hele gruppa skaper noe sammen. Når tankekartet er ferdig, skrives fortellingen ned.

. . . 

Kulisser

Så er det på tide å lage kulisser. Noen barn er svært opptatt av at kulissene skal være fine, andre er mest opptatt av det må være mye «action» i filmen. Barn er utrolig kreative og iderike når de blir spurt om råd, og de tenker veldig praktisk. Barn ser sjelden hindringer.

. . .

Animasjon

Så er tiden kommet til selve animeringen. Animasjon er illusjon av bevegelse, dvs å få stillestående objekt til å bevege seg ved å ta mange stillbilder. Dette er en forholdsvis tidkrevende aktivitet, og en bør sette av 1 ½ time til dette arbeidet. Gruppa som animerer bør ikke bestå av for mange barn, 4-6 barn er ideelt (5-6 åringer).

Når alle bildene er tatt, settes de raskt sammen til en film. Dette bør gjøres av en voksen, men sammen med barna. Dermed sikrer en at barna får erfare sammenhengen mellom alle bildene som ble tatt da de flyttet på figurene, og den endelige filmen. Så legges tittel og tekst på. La barna bestemme farge på bakgrunn og bokstaver i tillegg til bokstavtype og andre effekter. Her er det mye spennende å velge, og barna er ofte svært opptatt av slike detaljer. Så legges lyd på filmen: samtale, lydeffekter og/eller musikk. Lyden bør gi filmen det lille ekstra, og skape spenning og «action».

Til slutt: nyt filmen og la barna få føle seg som filmprodusenter!

Trenger du flere tips for å komme igang? Ta gjerne kontakt.

Klikk her for flere blogginnlegg om animasjon


Publisert:

Skrevet av:

.